dinsdag 17 augustus 2010

Soepzooitje van de dag klik hier


http://www.nu.nl/internet/2314067/websites-bespioneren-surfgedrag-kinderen.html

atjar ketimoen ( Ciao, sla dit recept maar over! )

Atjar ketimoen (zure komkommer)


150 ml rijstazijn, 1 eetlepel suiker , 1 geschilde komkommer, 1 tl. dragon, flinke schep mosterd, 1 rode ui, in halve ringen gesneden

Schaaf met een kaasschaaf de komkommer in plakjes. Strooi zout over de  schijfjes en laat een paar uur afgedekt in de koelkast staan. Giet vervolgens het overtollige vocht af.

Maak een dressing van de azijn, mosterd, suiker en dragon en giet dit over de komkommer.
Bewaar in de koelkast en schep  voor serveren de uienringen erdoor.


Voeg voor meer pit nog een rood ( zonder zaadlijsten ) in dunne reepjes gesneden  pepertje toe.

Pieter bedankt voor de tip over dragon en mosterd, heel lekker!

zondag 15 augustus 2010

Soepzooitje van de dag


The Royle Family-Golden egg cup argument.

Chili Con Carne

 Ingrediënten voor 4 personen

2 middelgrote uien
1 teentje knoflook
olijfolie
2 tl chilipoeder
1 rode peper, van zaadlijsten ontdaan en in stukjes gesneden
1 paprika in stukjes
zout en vers gemalen zwarte peper
500 gr rundergehakt
200 gr zongedroogde tomaten in olie (potje)
2 blikken  tomatenblokjes
stokje kaneel en mespuntje komijn
2 blikken rode kidney bonen, uitgelekt
bouillonpoeder

Snipper de uien en fruit deze in een klein beetje olijfolie totdat ze zacht zijn.
Voeg fijn gesneden knoflook toe.
Voeg de rode peper, paprika en chilipoeder,  en zout en peper toe.
Voeg het gehakt erbij en bak het rul, totdat alles bruin is.
Hak de gedroogde tomaten en voeg dit bij het gehakt.
Voeg de tomaten, het kaneelstokje, komijn en 1 dl water bij het vlees.
Proef even en voeg zonodig nog wat kruiden  en/of bouillonpoeder toe.
Doe het deksel op de pan en laat dit een 1/2 uurtje sudderen.
Als laatste de uitgelekte bonen erbij en goed door laten warmen.

Serveer met rijst en wat tortilla chips.

woensdag 11 augustus 2010

Coda ding 7 Otis Redding - My Girl.... ...I've got sunshine on a cloudy day, yeah!



Social bookmarking en delicious.

Hè,hè, het is gelukt, dit codading heb ik bijna afgerond! Het was a hell of a job, maar...mijn tagcloud staat sinds vandaag in alle glorie te pronken op mijn blog en heb vervolgens de zonnestraaltjes van Otis naar binnen gehaald om me weer terug te brengen naar soepzooitjes en andere culinaire dingetjes.

Moet ik hier ook nog een stukje over schrijven?
Okay dan, hou je vast, want hier komt het: bloed, zweet en tranen heeft het me gekost, wat me weer naar een ander liedje brengt, maar ja je moet keuzes maken, toch? Blood, Sweat and Tears kan ik later nog wel een keer inzetten; er vanuit gaande dat er nog meer struikelpunten langs gaan komen.


Ik dwaal af, terug naar mijn cloud.
Ik had wel door hoe, maar wist niet wat,...snappen jullie het nog? Stom, stom, stom. Mijn tags hadden allemaal dezelfde naam, nl. codadingen en wat krijg je dan in tagrolls...geen wolkje, maar één woord in een heel groot veld.
Erg frustrerend. Ik zag alleen maar donkere wolkjes en door de bomen het bos niet meer; 2 dagen, met de noodzakelijke onderbrekingen, heeft het me van mijn leven gekost.
Mijn volhouden werd beloond. De oplossing voor mijn probleem bleek achteraf heel simpel te zijn, zoals het meestal gaat met dit soort dingen. Mijn bookmarks heb ik vliegensvlug omgelabeld en...ja hoor. Ik zag een heel mooi cloudje ontstaan. Wat een kick!

DELICIOUS! Ik heb eindelijk de smaak te pakken en mijn wolkje is nog steeds aan het groeien. SciFi, haal je zuidwester maar weer uit de kast, want er is weer storm op komst.

Enfin, wat ga ik doen met delicious, bookmarks en aanverwante artikelen voor mijn werk?
Daar heb ik nog niet over nagedacht, want door bovenstaande bevindingen ben ik alleen nog maar met technische dingetjes bezig geweest.
Ik kom daar later misschien nog op terug. Voorlopig laat ik de sunshine even z'n (broodnodige) gang gaan. Het helpt, het helpt echt....thank you Otis!

Wordt vervolgd, maar ik beloof niets.

dinsdag 10 augustus 2010

Bruce Springsteen Opens for Obama 11.2.08(working On a Dream)


Na een woelige heldere, dus onbewolkte, nacht ging ik vanmorgen, redelijk uitgeslapen, weer met goede moed aan de slag. Eureka!  Zie hiernaast  het resultaat van mijn voorlopige oplossing voor mijn tagcloud...nu nog wat slepen, kopieren, plakken , ontwerpen, stukje schrijven en publiceren.
Ik wist het eigenlijk wel: zo werkt het niet, mijn wolkje is nog steeds een ? en ik laat het er niet bij zitten.
Het is de hoogste tijd om serieus bij de les te blijven en een instructiefilmpje op youtube zou misschien wel uitkomst kunnen bieden.


I'am still working on a dream!

wordt vervolgd

maandag 9 augustus 2010

Coda ding 7 social bookmarking en Delicious http://delicious.com/tags/todaytoo2

DELICIOUS , hmmm dacht ik....dat spreekt me wel aan.
Ik, nieuwsgierig als ik ben, snel kijken wat hier allemaal te halen valt. Ik voel me bedrogen!  Niks DELICIOUS , het valt zelfs VIES tegen, en ik loop zeker niet met mijn hoofd in een (tag)CLOUD.
Ondertussen heb ik een hele bonte verzameling tags, maar hoe krijg ik ze in die cloud,  en op mijn blog?
Coda coach,  help me, want ik word hier toch wel een beetje kregelig van.
Wat nou delicious...ik heb de smaak nog niet te pakken, maar misschien wil ik het allemaal een beetje te snel en moet ik dit coda ding nog even laten "rijpen".

Zo, dat is eruit en ik stop er even mee, want ik moet nog een kaartje kopen voor de bus naar Klarenbeek , de boekenbus wel te verstaan, ook belangrijk!


wordt vervolgd

zondag 8 augustus 2010

Soepzooitje van de dag: Gorilla Librarian, perhaps a new colleague?


SciFi, are you happy now! 

pastei toetoep

indische pastei
voor 4 à 5 personen
Voor de aardappelpuree
 2 1/2 kg aardappels
 1 dl melk
 100 g margarine
 zout peper nootmuskaat
 paneermeel

Voor de vulling;

 2 uien
 3 tenen knoflook
 100 g margarine
 500 g gehakt
 1 prei
 1 bosje selderie
 100 g snijbonen ( of sperciebonen )
 200 g worteltjes
 200 g champignons
 1 klein blikje erwtjes
 1 klein blikje mais
 3 theel bruine suiker
 1 flinke scheut maggi
 zout en peper
 50 g so-oen (transparante Chinese vermecelli) laten wellen in heet water.


Kook de aardappelen gaar en maak er puree van door er de melk, margarine, zout,peper nootmuskaat door te roeren.

Bereidingswijze

DE VULLING:
Pel en snipper de uien en knoflook en fruit ze glazig.
Voeg het gehakt erbij en fruit deze mee tot dat de gehakt rul is.
Was de prei en de selderie, snijd ze fijn en voeg dit toe.
Maak de worteltjes en de bonen schoon en snijd de bonen schuin en de worteltjes in plakjes.
Kook beide groenten 5 min voor.
Snijd de champignons in plakjes.
Laat de mais en erwtjes uitlekken. Voeg al deze groenten toe aan de gehakt.
Doe de suiker,  maggi-aroma, zout peper, naar smaak toe.
Voeg de champignons en de so-oen toe.
Laat het geheel afkoelen. Verwarm de oven 10 minuten voor op 275 Graden.
Doe de vulling in een ovenschaal en leg de aardappelpuree op de vulling.
Doe daarop wat klontjes boter en strooi daar over wat paneermeel.
Zet de schaal in de oven en bak de pastei ongeveer een half uur a drie kwartier op 200 a 225 graden.
De pastei is dan goudbruin van kleur.

Serveer de pastei zo warm mogelijk en geef er zilveruitjes en augurkjes bij

woensdag 4 augustus 2010

Escape - The Pina Colada Song



Pina Colada
1 borrelglas witte rum,  3 borrel glazen ananassap,  1 borrelglas cocosmelk of coconut cream, ijsblokjes (crushed) ananas, kers

Roer de witte rum, ananassap en cocos- melk of coconut-cream goed door elkaar met veel ijs. Garneer met een schijf ananas en een kers.

Mijn favoriet blijft toch:  Margarita

Citroensap, borrrelgaasje tequila, 1 el limoensap , 1 eetlepel curacao triple sec of Grand Marnier , 4 ijsblokjes (crunshed), fijn zout

De rand van een cocktailglas inwrijven met citroensap en in fijn zout dopen.
De tequila,citoensap,  limoensap, Curacao triple sec (of Grand Marnier) en  ijs in een shaker schudden.
Schenk in een glas en garneer met een schijf ananas.
Cheers!

Booker T & the M G 's - Green Onions (Original / HQ audio)



Foe yong hai

Ingrediënten voor 3 personen
2 lente-uitjes, in ringen
6 eieren
zout
1 blikje krab, uitgelekt, in stukjes
100 g Noorse garnalen, in stukjes
100 g bamboescheuten (blik), uitgelekt, in stukjes
1-11/2 dl kippenbouillon
1 tl maïzena
1-2 tl tomatenpuree
2-3 el zonnebloemolie
2 el  sojasaus
scheutje azijn
schepje suiker

Bereidingswijze

Bak de lente-ui 1-2 min. in 1 el hete olie. Klop de eieren los met wat zout en roer de krab, garnalen, bamboescheuten en lente-ui erdoor. Verhit 2 el olie en voeg het eimengsel toe. Bak hiervan een smeuïge omelet. Schep de omelet uit de pan. Meng de maïzena met de bouillon, sojasaus, tomatenpuree, azijn en suiker en schenk dit mengsel in de wok. Laat de saus binden en serveer deze bij de omelet

Lekker met  doperwtjes in  het zoetzure tomatensausje en rijst

dinsdag 3 augustus 2010

today no kitchen secrets but: http://www.coda-apeldoorn.nl/nc/collecties/aquabrowser/

Wat nu....ik heb alles van meesterverteller Ammaniti gelezen. Gelukkig hebben we Isabel Allende en  ze heeft weer een juweeltje geschreven: Het eiland onder de zee.(La isla bajo el mar ). Prachtig boek, een echte aanrader.
Jaja, serieus soms lees ik ook wel eens wat anders dan kookboeken en sta ik niet alleen maar in de keuken. Dit tot grote spijt van mijn eega, want vandaag geen geurende gerechten uit mijn wereldkeuken! Geen... "Schat? wat wil je straks eten?"  Geen potten en pannen gekletter en andere vrolijke  keukengeluiden. Vandaag niet, vandaag is mijn dag, vandaag zit ik stil en ben ik stil. 
Het is de hoogste tijd voor mijn andere PASSIONE.( klinkt toch veel mooier in het Italiaans!)

Gelukkig gaat bij mijn lief de liefde niet alleen maar door de maag, want vanavond krijgt hij....NIETS!

zondag 1 augustus 2010

soepzooitje van de dag http://www.nu.nl/algemeen/2303881/belg-slaat-cipier-neer-mayonaise.html

1 grote eidooier of 2 kleine, 1,5 eetlepel kruidenazijn of citroensap, 1 theelepel mosterd, zout, peper, 2,5 dl olijfolie.

Zorg ervoor dat alle ingredienten op kamertemperatuur zijn. Klop de eierdooiers met de azijn, mosters, zout en peper tot een gladde massa. Blijf kloppen en voeg de olie eerst druppelsgewijs en later in een dun straaltje toe. Breng de mayonaise verder op smaak met zout en peper. Is uw mayonaise gaan schiften, voeg er dan al kloppend een eetlepel lauw water aan toe.

Vervang voor een slanke versie 1 dl olie door yoghurt. Gebruik dan wel 1,5 theelepel mosterd.

Ik heb dit recept doorgestuurd naar de betreffende  gevangenis. Laat die Belg zijn eigen mayonaise maar maken.....tijd zat!
En tenslotte, voor wie geen tijd heeft: D en L vind  ik persoonlijk de lekkerste!