woensdag 17 november 2010

Coda ding 14 Mediawijsheid

Wat was het leven vroeger toch heerlijk simpel. Een schortje, een plumeautje en een liefhebbende echtgenoot, die de centjes binnen bracht, meer had je niet nodig om er "cute" uit te zien.
Series als Mad Men illustreren dat mooi en het is niet voor niets zo'n succesvolle serie. Het begrip mediawijsheid was toen nog niet uitgevonden.
Wat een rust...ook ik raak wel eens de weg kwijt in deze coda dingen, maar goed het heeft wel mijn aandacht gepakt en vastgehouden, ik ben benieuwd waar dit verder toe leidt!

,"Mediawijsheid duidt op het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld." (Raad voor Cultuur, juli 2005).

De rol van bovenstaande als onderdeel van mijn werk vind ik moeilijk te omschrijven. Ik kijk niet op het beeldscherm van een klant, er bestaat   ook nog zoiets als privacy. Voor wat betreft de jeugd ligt een belangrijke taak voor de ouders en opvoeders weggelegd, zij zijn de aangewezen personen om  kinderen hierin te begeleiden, te waarschuwen en te beschermen.
De overheid waarschuwt ons met spotjes van Postbus 51, dus belangrijk genoeg is mijn conclusie.
Deze nieuwe cyberwereld waarin wij makkelijk kunnen verdwalen is een kluwen van list en bedrog en kritisch en alert zijn blijft geboden.

Jammer dat onze sociale samenleving vervlakt in bijna "asociale" contacten door al onze zogenaamde sociale netwerken, facebook, twitter, hyves om er maar een paar te noemen. Waar zijn de echte mensen gebleven, die waar je een kopje koffie of thee mee drinkt en waar je echt mee praat?
Triest maar waar, weten onze kinderen en kleinkinderen dat! Dat wij elkaar opzochten, om elkaar ook echt te zien en naar elkaar te luisteren?  Gelukkig ben ik nog van de oudere generatie en zit graag aan een echte tafel met een hapje en een drankje...en een goed gesprek, duhhhh!
Is het nu onze taak om de nieuwe generatie hiervoor te behoeden? De teerling is geworpen en in deze wereld is het dus zeker van belang om juist hen waakzaam te houden, dus mediawijsheid zou net zoals filosofie een verplicht vak op school moeten worden. Daar ben ik van overtuigd.

Eigenlijk zou ik willen zeggen, mensen ga meer naar het theater, museum en lees een boek, maakt niet uit wat maar doe iets wat echt verrijkt, ga koken, schilderen, punikken of sokken breien en zo kan ik wel eindeloos doorgaan. En... voor wat mijzelf betreft steek ik mijn hand in eigen boezem en probeer ook ik waakzaam te blijven, de  lessen in mediawijsheid neem ik graag ter harte en probeer ik ook in mijn persoonlijke leven toe te passen.
Het Noorderlicht, prachtig fenomeen, daar kan geen internet tegenop, dat moet je gezien en gevoeld hebben.

2 opmerkingen:

  1. Je kunt als medewerker van een bibliotheek jonge gebruikers er wel op wijzen dat de informatie die op internet is niet heilig is. Het word nog steeds gemaakt door mensen en mensen kunnen fouten maken bewust of onbewust en vaak hebben jongeren dat niet in de gaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En denk aan de uitleen van games en films met een PEGI-leeftijdsaanduiding; handhaving ook in de uitleen gewenst. Werp eens een blik op de Gamezone, valt daar wat uit te leren.
    Maar je hebt helemaal gelijk: het ouderwetse ff koffiedrinken bij iemand is naar de achtergrond verbannen.

    BeantwoordenVerwijderen