maandag 6 september 2010

Coda ding 9: wiki's


Wetpaint Wikis in Plain English

Hoe kan je wiki's toepassen in de bibliotheek?

Er zijn  mogelijkheden te over om te communiceren met elkaar. De tijd van de heraut is voorbij en ik vind dat soms wel eens jammer, want daardoor is ook een stukje romantiek uit het leven verdwenen.
Boodschappers op paarden, we zien dat alleen nog maar in films. Films die we met z'n allen zo graag kijken om te ontsnappen aan ons hectische bestaan. Maar goed, dit even terzijde.

Een wiki is een goed medium om op een snelle, effectieve manier met een groep van gedachten te wisselen. Zie bovenstaand instructiefilmpje.
Ik denk dan niet alleen aan  collega's onderling, ervaringen, ideeën, informatie etc delen,  maar ook aan de lener.
Mijn ervaring is dat veel mensen hun mening over een boek dat ze gelezen hebben heel graag willen delen.
Een mooie toepassing  waar de bibliotheek ook gebruik van kan maken, door bijvoorbeeld  te koppelen naar de catalogus.

Ik moet wel een belangrijke kanttekening maken, doordat Jan en alleman in wiki's kan "rommelen" (wikipedia is diverse keren negatief in het nieuws geweest) loopt de betrouwbaarheid terug.
En het is gewoon onbegonnen werk, voor de mensen achter de schermen, om alle berichten te controleren. Dus blijf kritisch!

Dat ik me al op recipes wiki had aangemeld zal niemand verbazen. Leuk om een beetje rond te neuzen en inspiratie op te doen.

Voorlopig hou ik het voor wat betreft het publiceren van recepten toch bij mijn eigen kitchen secrets, want stel je voor dat ze op de grote hoop van recipes wiki verdwijnen.
Dat zou toch zonde zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten