vrijdag 18 juni 2010



Recept boeuf bourguignon (4 à 5 pers.)








800 g sukadelappen; 3 el olie; 200 g in reepjes ontbijtspek; 20 kleine uitjes; 1 kleine winterwortel in plakjes; 1 teentje knoflook; 2 el bloem; 1 fles rode wijn (minder mag ook hik); evt. vleesbouillon (van een tablet); 2 takjes tijm; 3 peterselie stelen; 1 blaadje laurier; 2 stengels bleekselderij in stukjes; 2 kruidnagels; snufje kaneel; 250 g plakjes champignons

Snijd de sukadelappen in stukken en bak ze in de olie rondom bruin. Schep het vlees uit de pan en bak de ontbijtspek bruin in het achtergebleven vet.
Bak de uitjes, de plakjes winterwortel en het geperste teentje knoflook 10 min. mee.
Leg het vlees terug in de pan, strooi de bloem er over heen en verwarm alles al roerende 3 min.
Giet langzaam de wijn langs de zijkanten erbij, voeg eventueel wat vleesbouillon toe, het vlees moet in ieder geval net onder staan.
Voeg tijm, peterselie, laurier, bleekselderij, kruidnagels en kaneel toe.
Stoof het vlees afgedekt op zacht vuur 2.5 - 3 uur.
Bak 20 min. voor het einde van de stooftijd de champignons mee.
Breng eventueel op smaak met peper en zout, maar als je de bouillon gebruikt is je gerecht meestal goed op smaak.

Lekker met krieltjes of rijst.
Eet smakelijk.

4 opmerkingen:

  1. Wat heb jij toch met al die recepten, heb je ze allemaak zelf uitgeprobeerd. Vergeet niet de titel van het ding boven je stukje te zetten anders zie ik door de recepten het eten niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Koken is een hobby van mij, dus als ik even de tijd heb maak ik "langzaam" eten klaar.
    Stoofpotten zijn heel geschikt om in te vriezen.
    Als ik geen tijd heb om me met het eten bezig te houden of als ik 's avonds moet werken spit ik m'n vriezer door voor een gezonde maaltijd. Vandaar...!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Eline,
    ik verwacht binnenkort wel een CODA-BBQ bij je!! Al die lekkere recepten, wow. De foto op de voorpagina van je blog doet me denken aan Bali, nasi kuning hmmmmmm.
    Zet je er een keer een veggie recept op, hou me aanbevolen :-)
    Groeten van CODA coach Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ineke, hou je van spinazie? Recept komt eraan...en een BBQ hmmm, dat lijkt me wel wat!

    Groetjes,
    Eline

    BeantwoordenVerwijderen